11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Guide til godt debatsprog {{forumTopicSubject}}
Bliv inspireret til det her indlæg, i forbindelse med noget en anden person skrev for kort tid siden.
Når du skriver et indlæg i en debat, så er det vigtigt at ens besked fremstår allermest som hvis du selv stod og sagde det personen i virkeligheden. Samt at man får formuleret sig på bedst forståelige måde, så folk kan forstå hvad man skriver og ikke misforstår det.
De fleste vil jo gerne have at modtageren tager imod ens besked og forstår den mening man har skrevet.
1 - Udråbstegn i store mængder er no go
- Man får intet positivt ud af at smide en sætning i en besked der måske lyder " lad være med at lyde så klog!!!! " eller " det ved du ikke en skid om, jeg kender min pony bedst !!!!!! ".
Man lyder virkelig sur når sådan en besked bliver smidt afsted og det er sjældent folk tager særligt godt imod at blive skrevet surt til. Udråbstegn har kun et formål hvis der er et af dem efter en sætning og ikke 5 efter hver sætning.
Udråbstegn er også kun noget man bruger, for at understrege at man evt. er irriteret og sur - men der kan man altså godt nøjes med et.
2 - Stort begyndelses bogstav
- " hej, jeg hedder maria og jeg kan godt lide heste. de er søde. "
Det er bare lettere at læse en tekst hvis der er stort begyndelses bogstav og udviser mere seriøsitet.
Helt i orden at folk er ordblinde fx men nogen gange kunne folk godt gøre sig mere ud af deres tekst. Det er også pænest i fx en salgs annonce.
3 - Komma, punktum og afsnit
Igen, fair nok at folk kan være ordblinde - intet imod det, har selv en søster der er det.
Men komma, punktum og afsnit inddeling gør bare en tekst så meget lettere og læse. Teksten virker også mere seriøs og bestemt også i en salgs annonce.
4 - Bandeord eller andre grimme ord
Man ligger bare ikke op til en god debat hvis man er nedladende over for den anden person med at sige fx:
- Du er da også bare så hellig
- Du spiller sgu da også bare så klog
- Hold nu kæft idiot
- Du ved da intet med den bovlamme krikke du har
- Hvad fanden ved du om det?
Ofte, når man begynder at argumentere sådan, så skal man hoppe væk fra computeren og gå en tur og køle ned et øjeblik eller overveje om argumentationen man kommer med duer.
For ofte, når man begynder på disse ting, så er man gået i forsvarsposition.
Man får bare ikke meget godt ud af en debat, ved at tryne modparten, så hold det til pæne ord og godt sprog - det bliver modtaget meget bedre af modparten!
Også kræver det selvfølgelig evt. lidt selvransagelse for at se om modparten måske kunne have ret, istedet for at begynde og svine til.
5 - Bliv ikke personlig
Der findes intet mere irriterende end når man i en debat pludselig får en personlig kommentar. Fx.
" Du ved sgu da intet, du rider rundt på en 30 årig fjordhest, hvad fanden ved du om noget? Har du overhovedet startet nogle stævner ? "
Hold dig til personens argumentation. Gå efter bolden, ikke efter manden. Debatten går ikke på personen, den går på hvad emnet nu end handler om.
Kun bring det ind i debatten, hvis personen selv ligger op til det.
Og kom selv på mere ;o)
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
Begge dele gør det rigtig svært at argumentere.
feb 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 607
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Synes i sær det sidste punkt er godt, at det blev bragt op, for det er en lidt kedelig tendens, jeg har set flere gange på det sidste, at folk bliver personlige. Ingen herinde er perfekte - eller rider perfekt, der er jo fejl alle steder og vi ved alle, at der er langt fra teori til praksis, men derfor kan man godt vide noget om de forskellige emner i debatterne
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Især til 5'eren har jeg set at nogen er gået ind på "modpartens" profil, brugt personens alder og være nedladende. Det er bare ikk' cool
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 477
Du, du , du har et mærkeligt navn!!!!!!!!
Ironi 100% tilsat.
Fedt lavet thumbs up for det!
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Synes ofte at debattører på mange indlæg, ender med at tolke tingene hurtigt. Faktisk fornemmer jeg ofte, at det er fordi mange er i tvivl om hvad "modparten" mener, og derfor tager man forhastet konklusioner. Det kan på mange punkter føre til negativ stemning.
Derfor mener jeg, at er man ikke sikker på den anden/ de andres standpunkter, så spørg! - heller en gang for meget. Det skader ikke debatten, tværtimod, så får alle mulighed for at sige deres mening. Ét stort plus er også, at man viser man er åben for at lytte til andres meninger, og det resulterer i god debat for alle.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Det sker ofte, at folk opretter en tråd, for at søge råd, hjælp eller vejledning, og det så viser sig, at de bare stiller sig lodret imod ALT der bliver foreslået af andre, ligegyldigt tonen.
8 - Hold dig fra nettet hvis du ikke kan skrive pænt
Hvis ikke man kan skrive pænt i en debat, finde ud af at tælle til ti og holde de gængse omgangsregler for god tone, burde man genoverveje om man skal være på internettet. Medmindre man naturligvis bare er ude på at irritere andre eller blive vred selv.
apr 2007
Om man sletter et emne har jo ikke noget at gøre med ens evner som debattør - så er man nok nærmere realistisk omkring hvor meget man vil hænges ud på nettet og flotte sit liv, men det er en helt anden sag. Det har bare ikke noget at gøre med selve debatten
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
At slette emnet, fordi man ikke får de svar man ville have udviser for mig og se bare, at man ikke kan tage at folk er uenige med en :o)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En ting til:
9 - Hold dig fra caps lock
" SÅ LAD DA VÆRE MED AT SIGE SÅDAN, DU VED BARE OGSÅ ALT!!!!! "
Som med udråbstegn, bande ord mm. sender man ingen gode signaler ved at bruge caps lock, det viser bare at man er meget vred og skulle være gået en tur om huset for lang tid siden.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
apr 2013
Følger: 75 Følgere: 61 Heste: 19 Emner: 220 Svar: 972
men jep elsker denne guide!xD
apr 2007
I nogle tilfælde, ja, men hvis man f.eks. påstår, at ens egen hest prøver en af, eller at ens egen hest står og venter på, at man kommer hjem fra skole, for at komme ud til den, så gør man ikke
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.883
apr 2013
Følger: 75 Følgere: 61 Heste: 19 Emner: 220 Svar: 972
apr 2007
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Der er mange på nettet der ikke har den samme mening som dig.
Så bliv ikke stødt over at møde folk, der har den fuldstændige modsatte holdning af dig selv.
Dette kan nogen gange fører til voldsomme debatter, men prøv ikke at stødt, mød "modparten" med åbent sind, måske du kunne lære noget nyt.
11. Tag ikke ting for personligt.
Mange glemmer der sidder en person bag skærmen og det er nemt at fyre nogle sætninger og ord af, men ellers aldrig ville have brugt i virkeligheden, af over nettet.
Det kan dog ramme lige så hårdt som i virkeligheden. Så husk på, personen måske ikke er så hård, men bare "puster sig op" over nettet.
Ryst på hovedet og lad dem puste sig op for sig selv, hvor de nu sidder
12. Undskyld! Indrøm en fejl.
Gik jeg over stregen? Er vi okay? Skrev jeg noget forkert?
Det er jeg ked af og det må du/i undskylde.
Et ord og en sætning, der kan gøre meget.. Det er ikke altid let at indrømme, man har jokket i spinaten, lavet kludder i den osv..
Men det kan betyde meget at man indrømmer fejlen - vi er alle mennesker og vi er her kun for at lære.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
13. Lad være med at være konfliktsøgende.
Erklær dig ikke uenig med nogen, medmindre du reelt er det, og vurderer at det du vil formidle er relevant, informativt og frugtbart. Intet mere irriterende end folk, der påståeligt hænger sig i bitte små formuleringsmæssige detaljer, der ikke holder sig til emnet.
14. Vurder ud fra argumentationen/de regulære facts, frem for skribenten.
Lad være med på forhånd at dømme, at folks indlæg er gode eller dårlige, fordi du i andre sammenhænge har været enig/uenig med dem. Den gode debattør er den, der kigger på argumentationen alene - og altså godt kan være vitterligt uenig med en bestemt bruger på nogle punkter, og rørende enig med samme på andre punkter.
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Guide til godt debatsprog